Kritikersamtaler: Lars Elton om Kamilla Langeland og Sjur Eide Aas på Entrée

«The Thinker, Flower Pot and Mush»
Kamilla Langeland og Sjur Eide Aas
30.september – 4.November, 2017
Entrée

 

Bevissthetsutvidelse på flere plan

Det er interessant når nye generasjoner oppdager hva 60- og 70-tallets hippier ble høye på. Men utstillingen hos Entrée i Bergen er ingen naiv gjentagelse av gamle gleder. Eller mareritt?

Det som er blitt narkotikaens syntetiske forbannelse startet med eksperimenter med naturbaserte hallusinogener utvunnet fra blant annet sopp. Kamilla Langeland og Sjur Eide Aas griper fatt i dette ved å stille ut en hallusinogen sopp i en spesialakklimatisert glassklar kuppel. Når soppen kombineres med programerklæringen «understanding the hard problem of consciousness» kunne utstillingen lett blitt et objekt for harselas.

Men «The Thinker, Flower Pot and Mush», som utstillingen heter, er ingen lettvint løsning på et komplisert problem. For hva er egentlig sammenhengen mellom kropp og sinn? Hvordan påvirkes hjernen av maten vi spiser eller soppen vi inntar? Utstillingens filosofiske overbygning setter tankene i gang, og de skulpturelle objektene, som kunstnerne har laget både i samarbeid og hver for seg, gir ulike innganger til problemet.

Sterkest virkning på denne betrakteren hadde «The Thinker», en kroppslignende skulptur der ansikt og hender er fremstilt i gips, festet til et stålskjelett inne i en enkel klesdrakt. Den er laget av Langeland alene, og med hennes erfaring med enkle fototeknikker peker den mot en overskridelse av hva som er mulig å få til. Akkurat som soppen kan sette i gang uante prosesser, kan enkle virkemidler brukes assosiativt og slik skape ny erkjennelse.

 

Lars Elton

 

Lars Elton er kunstkritiker i Dagsavisen, frilansjournalist og redaktør.

Teksten er skrevet i forbindelse med Kritikersamtaler som ble holdt på Landmark 5.oktober 2017.