Kritikersamtaler: Kari Aasen om David A Rios: borders, boundaries, limits på Kunstgarasjen

David Rios Borders Boundaries Limits på Kunstgarasjen.

David Rios utforsker i sin kunst systematisering av systemer som endres i overganger fra en tilstand til en annen, men søker ny mening og likevekt. Den styrende idè er at all informasjon kan systematiseres og at det finnes utallige metoder for å gjøre dette. Gjennom lag på lag med kunnskap og grundig utforskning bygger Rios konstallasjoner, installasjoner og meningsbærer dette på interessant kunstnerisk vis.

Tydelig kommer dette fram i krypteringskonstruksjonen, Olymus Sphinx, som tar utgangspunkt i strategiske variabler i makro/mikro-størrelser. Kotelinjene på kartet rundt Olympos Mons, det høyeste strategiske fjellet på Mars, krypteres gjennom forskyvninger og tydeliggjøres i en serie tresnitt montert på vegg.

I et annet verk, Road and/or Wall, har Rios utformet et brettspill. Et fullstendig demokratisk spill som er uten formål eller regler, det finnes hverken vinnere eller tapere, samtale og dialog er det sentrale og viktige blant spillerne.
Rios evner å utføre sine verk, konstruksjoner og installasjoner med en utsøkt materialutførelse, noe som gjør dette til en tiltalende, svært interessant og vakker utstilling. Håndverksmessig er dette utført på mesterlig vis i blant annet trematerialer og gips. Valører og fargetoner er avgrenset i lyst mot sort og hvitt.
Utstillingen kan leses både som en rekke enkeltstående verk eller sees som en helhet der verkenes plassering i rommet forholder seg til hverandre.

Dette er en helhetlig utstilling som belyser og utforsker teknologisk og matematisk tenkning og konstruksjon på en kunstnerisk sterk og interessant måte.

Kunstgarasjens åpne luftige gallerirom underbygger utstillingens sanselighet i møte med betrakteren.

Kari Aasen

Teksten ble skrevet i forbindelse med Kritikersamtaler 1.februar, 2018. I panelet deltok også Arve Rød og Eamon O´Kane.

Du kan høre hele samtalen her.
Arve Rød skriver om Joachm Koester her.
Eamon o´Kane skriver om utstillingene til Ellen Ringstad og Sarah Jost her.

Kari Aasen er kunstner med utdannelse fra Kunsthøgskolen i Bergen 1974, og master i spesialisert kunst fra 2001. Hun arbeider hovedsaklig i keramisk materiale, modellerte objekter, stedsspesifikke installasjon og ulike prosjekter og gruppesamarbeid. Hun har hatt en rekke utstillinger i inn- og utland, mottatt stipender og utsmykningsoppdrag og er innkjøpt til en rekke offentlige samlinger.