Tone Saastad

Navn:
Tone Saastad

Kommer fra:
Otta i Gudbrandsdalen

Bor:
På Nordnes i Bergen

Utdannelse:
Kunst og Designhøgskolen i Bergen 1976 – 80

Hva jobber du med?

I det siste har jeg jobbet vekselvis med romlige lys/fargeinstallasjoner og to-dimensjonale, tosidige, digitalt trykkede tekstilarbeider.

Hva inspirerer deg?

Det kan være så mye. Tilfeldige observasjoner, fargesammenstillinger. Farge i seg selv. Farge med sug, sanselighet, dybde. Arkitektur, linjer, rom. Overflater. Noen ganger andre kunstnere, som Cory Archangel og hans verk ”Colors” på Tate Modern. Slikt blir jeg lykkelig av. Og James Turrell, selvfølgelig.

Hvordan vil du beskrive din kunst og ditt kunstnerskap?

Farge som fenomen har alltid opptatt meg; hvordan bygge fargeflater som er interessante i seg selv? Problemstillingen har vært et gjennomgående tema i årenes løp, via en mengde ulike tekstiltrykktekniske metoder. I det siste har jeg holdt på med prosjektet Topographies of Colour, som er en undersøkelse rundt fargen i ulike media, som lys og som pigment, digitalt og analogt. Arbeidet har blant annet resultert i to romlige lys/fargeinstallasjoner, én stedsspesifikk som fant sted på Spode Works i Stoke on Trent, og én i Rom8 her i Bergen. Her ble fotos på overlappende dvd-er i loop, prosjektert på og gjennom semitransparente silkelengder, slik at rommene ble fylt av stadig skiftende fargeblandinger, for publikum å bevege seg inne i og være en del av. Stills fra installasjonene er i ettertid videre bearbeidet til komposisjoner som så er digitalt trykket på begge sider, for å inngå i nye installasjoner i nye rom, denne gangen med fargen som pigment. Disse vil i første omgang bli vist på KRAFT i februar.

Hvorfor ble du boende i Bergen?

Rent bortsett fra at jeg etter hvert er blitt bergenspatriot på min hals (slik bare østlendinger har lov til), gikk det vel av seg selv. Skritt for skritt gror man fast, frivillig. Jeg har alltid trivdes i Bergen, både med miljø, kollegaer og studenter. Å kunne undervise ved Kunst og Designhøgskolen er også et privilegium denne byen har gitt meg. Og været plager meg minimalt.

Hva er det beste med miljøet og byen?

Det beste med Bergen er at det foregår så mye på så mange forskjellige områder hele tiden, og at det aldri er langt å gå dit. Det er en fantastisk bredde og variasjon i det kulturelle tilbudet, byen er frisk og vital, en konsentrert og dynamisk smeltedigel av bergensere, tilflyttere og studenter.

Hva savner du i det bergenske kunstmiljøet?:

Jeg savner kanskje litt større kontakt mellom Kunst og Designhøgskolen og det lokale bergenske kunstmiljøet. Litt mer oppmerksomhet rundt det visuelle kunstfeltet fra lokale medier hadde heller ikke gjort noe.

Hva jobber du med for øyeblikket?

Akkurat nå jobber jeg med videoopptak av fargepigmenter under kjemisk og fysisk påvirkning.

Hvilke ambisjoner og planer har du for fremtiden?

Først og fremst ser jeg fram til utstillingen på KRAFT. Jeg har også innledet et samarbeid med danse/performance-kunstneren og koreografen herStay som det skal bli interessant å se hvor bærer hen.

Til slutt: hvilken kollega av deg fortjener mer oppmerksomhet?

Nå har jeg nettopp vært på galleri SE og sett Thomas Pihl sine nesten monocrome malerier. Han jobber også på en måte som jeg kan forholde meg til og blir glad for å se. Jeg vet ikke om han får for lite oppmerksomhet, men han fortjener i alle fall den oppmerksomheten han får.