Kommer fra: Bergen
Bor: Bergen
Utdannelse: Vestlandets Kunstakademi 1977-82
Hva jobber du med?: Maleri
Hva inspirerer deg?
Egentlig bare å være mest mulig sammenhengende i gang på atelieret. Ellers leser jeg ganske mye og bredspektret – det skjerper konsentrasjonen. Og så selvfølgelig det å se kunst, både for å holde fokuset og ha gleden av å oppleve andres verk.
Hvordan vil du beskrive din kunst og ditt kunstnerskap?
Jeg gikk lengst tid på grafikkavdelingen, men har ikke jobbet mye som grafiker, det ble fort til mixed media, delvis med politisk innhold. Hadde vært veldig glad i russisk og europeisk avantgardistisk billedkunst/film/litteratur fra de første tiårene av 1900-tallet. Etterhvert åpnet det seg jo opp en hel verden på det visuelle feltet.
Da jeg flyttet fra et bittelite atelier på Bryggen til USF fremsto rommet mitt der som svært (det er under 45 kvm , men med god takhøyde). Jeg bestilte pigmenter og en rull lerret fra Ekjord i Oslo og gikk i gang, opp i formater så langt som jeg hadde vegg til. Det er noe med at bordet fanger og jeg drives nok av en trang til å stadig se om der er mer å hente. Kan ikke nekte for at jeg er hektet på fargebehandling heller.
Arbeider altså med abstrakt maleri – prosessorientert – ofte serielt – helst stort og opp mot gitte utstillingsrom – nok med fargen som meningsbærende innhold – med tempera. Den gir stort fargeutbytte, tørker fort og har den magre overflaten jeg liker. Samtidig mister den friskheten ved gjentatte overmalinger og jeg liker også det at den derfor er en teknikk som krever bestemthet.
En vag idè om farge pleier å være utgangspunktet for et verk, sammen med en enkel liten skisse – mest en lek med linjer, dvs. en struktur å henge fargen på. Bruker veldig mye tid på fargeblanding, liker overraskelser og å tøye grenser.
Er heller ikke opptatt av å arbeide så reint, det jeg driver med er langt fra stram minimalisme eller geometri. For min del må kunst godt være leken men det går vel an å si at jeg jobber med konkret maleri, i flaten og uten noe narrativt innhold.
Hvorfor ble du boende i Bergen?
Akademiet her startet i -73, tror jeg, og gikk fra privat høyskole til å bli statseid midt i utdanningen min. Det var rimelig enkle fasiliteter og superstramme budsjetter. Undervisningen, særlig første året, var eksperimentell og vi hadde lærere som ga alt. De fleste av dem var bare 10 år eldre enn oss, noen av dem av dem hadde vært med å endre fagforeningen her til å bli akkurat det og å bygge opp Galleri 1 (senere overtatt HKS). Mange av studentene valgte også å bli i Bergen så det var et fagmiljø å gå ut til, dessuten var det praktisk for meg som hadde to barn. Var så heldig å få overta et atelier.
Hva er det beste med miljøet og byen?
OK kunstscene med noen gode institusjoner og et kunstakademi som gjør at stadig nye unge kunstnere slår seg ned her. Stabile atelierfellesskap som jo er kjempeviktig (alle sammen kunstnerinitierte, i motsetning til Oslo har jo Bergen Kommune ikke et eneste atelier til leie).
Hva savner du i det bergenske kunstmiljøet?
Burde kunne vært en håndfull bra private gallerier her, og mye høyere omsetting enn det som er. Savner samtaler om kunst i form av kritikker, men også innad i miljøet.
Hva jobber du med for øyeblikket?
Skal vise litt av siste halvårs arbeid på atelieret under B-open. Har ingen utstillingsavtaler akkurat nå så skriver søknader.
Hvilke ambisjoner og planer har du for fremtiden?
Håper å få fortsette med å produsere separatutstillinger, for å ta arbeidet et skritt videre hver gang og ikke minst at jeg skal klare å finansiere det.
Til slutt: hvilken kollega av deg fortjener mer oppmerksomhet?
Mange, men Egil Røed hadde fortjent å bli hedret med en ordentlig retrospektiv minneutstilling, helst med en katalog/nye tekster også.