Lars Elton om fotoåret 2019

Foto: Maria Pasenau/Fotogalleriet

– Hva var årets utstilling, og hvorfor?
Det spørsmålet er nesten umulig å svare på. Siden jeg nevner Maria Pasenau nedenfor må jeg selvfølgelig ha med henne, men det er mye annet bra å glede seg over. Hvis jeg skal begrense meg til fotofronten er det ikke mulig å komme utenom Frida Orupabos utstilling på Kunstnernes hus. Snakk om konsentrert fokus på en hel befolkningsgruppes utsatte posisjon. Henie Onstad Kunstsenter satser på fotografi, og de har ressursene til å gjøre det helt store. Derfor var jeg litt skuffet (men bare litt) over «Norsk dokumentarfotografi», mens Richard Avedon-utstillingen bekreftet den enestående posisjonen han har som stilskaper og kunstnerisk kommenterende portrettfotograf. Han så Trumps narsissistiske galskap 15 år før han ble valgt til president i USA.

– Hva var fremtredende ved fotografiet i år?
At vi i løpet av noen høstuker ble vitne til ytterpunktene av hvordan nakenhet kan turneres som fotokunst. Maria Pasenau var først ute med sin bunn ærlige, selvbiografiske utstilling på Fotogalleriet. Så fulgte Galleri Fineart opp med en av de mest utdaterte nakenutstillingene jeg har sett på veldig lang tid. «Nudes» var pinlig, platt og stereotyp der «Pasenau and the devil» var utfordrende, nakent ærlig og rett-i-fjeset med sin portrettering av en helt normal kropp med alt fra varierte utgaver av et følelsespreget ansikt via hengepupper til sprikende kvinnekjønn. Det var sterkt.

– Hva ser du frem til i 2020?
Siden det er for opplagt å svare åpningen av Munchmuseet, tenker jeg at det at vi utpå høsten en gang (forhåpentligvis) får programmet for åpningen og utstillingene det første året i Nasjonalmuseet vil bli årets «begivenhet». Jeg er (blant annet) spent på fotografiets plass i utstillingsprogrammet og i samlingspresentasjonen. Og så får vi vel en avgjørelse av spørsmålet om Fotohuset skal bygges på Sukkerbiten utenfor Operaen i Oslo, eller om det skal inn i ett av de mange fraflyttede praktbyggene i Oslo. Jeg håper på det siste.

Lars Elton deltok på VISPs Kritikersamtaler på Fotogalleriet 4. desember, samtalen ble støttet av Norsk fotografisk fond.