Navn
Lillian Presthus
Kommer fra
Ytre Arna
Bor
Bergen
Utdannelse
Bergen Kunsthåndverkskole innen tekstil/stofftrykk. Deretter studerte jeg maleri ved Kunstakademiet i Bergen og Helsinki. Senere har jeg studert kunsthistorie og pedagogikk ved Universitetet i Bergen.
Hva jobber du med?
Maleriet og fargens uttrykkskraft står sentralt i mitt kunstneriske virke. Fargens egenverdi og dens evne til å berøre opptar meg og jeg søker energien som ligger i prosessen og i selve verket. Jeg kan gå inn i en farge over tid og forske på dens muligheter. Tidligere har jeg jobbet med foto og grafikk, og for tiden eksperimenterer jeg med lysets brytning i glass.
Hva inspirerer deg?
Naturen rundt atelieret mitt er en konstant inspirasjon og der henter jeg ny energi. Det ligger i et naturskjønt og vernet område med gårdsdyr som går fritt omkring. Elementer fra naturen bruker jeg som et visuelt bakteppe i maleriene mine, hvor farger, tekstur og landskapsfragmenter spiller en rolle. Jeg jobber ofte fysisk med malerier i store format, bruker nøye utvalgte pigmenter som jeg river selv, sparkler på tjukke lag med maling, riper i malingen og bearbeider teksturer. Jeg vil at maleriene skal oppleves sanselig og umiddelbart. Jeg liker godt Kandinsky måte å beskriver kunsten som en indre nødvendighet og lidenskap, og hvordan kunst og natur går opp i en enhet.
Wassily Kandinskys innsikt om farger er inspirerende. Blått mener han at er både en himmelsk, men også en dypt sørgmodig farge. Dette undersøker jeg i mitt eget arbeid med farger. Den blå fargen kan være omsluttende og trekke deg inn i verket, mens den røde fargen kan være konfronterende og kommer mot deg. For å oppnå den kraften i fargen kan jeg gå i dybden og eksperimentere med ulike pigmenter av f.eks. rødt over tid, helt til resultater er oppnådd.
Harriet Backer sin bruk av farger i sine malerier står meg svært nært. Like så har Jon Fosses tekster og skuespill har alltid hatt stor betydning for meg. Hans skildring av det vestlandske landskapet og menneskene der kjenner jeg meg igjen i. Han skaper følelser og bilder som ikke kan sies med ord, det oppleves mellom linjene. Menneskets indre opprørende liv, sorg, savn og kjærlighet berører meg.
Alle gode kunstopplevelser inspirerer, og jeg ønsker meg flere muligheter til reiser i inn- og utland.
Hvordan vil du beskrive din kunst og ditt kunstnerskap?
Min interesse for fargens uttrykkskraft og de følelser som skapes, er kjernen i mitt kunstneriske arbeid. På begynnelsen av 2000-tallet fokuserte jeg på identitet og familierelasjoner i mitt maleri. Jeg var opptatt av å fortell historier om en oppvekst, om «Snille og Flinke pike», og arbeidet med fotobaserte malerier. I 2011 utga jeg ut en kunstbok om mitt kunstnerskap, med tekst av prof. Gunnar Danbolt. Det ble starten på en avslutning av tematikken og jeg søkte nye veier i maleriet.
De siste årene har jeg beveget meg mot en dypere utforsking av farges uttrykk i seg selv. Jeg søker å berøre og går inn i billedserier over tid. Maleriet er hele tiden i prosess, og det er stadig nye farger og uttrykk som skal utforskes.
Jeg har hatt stor kunstnerisk aktivitet, utført en rekke separatutstillinger, prosjekter og utsmykkinger. I København, hvor jeg har oppholdt meg over tid, har jeg hatt mange utstillinger og deltatt på kollektivutstillinger, men jeg har også hatt utstillinger i alle de andre nordiske land, samt New York og Berlin.
Gjennom flere år har jeg undervist i Kunst, design og arkitektur på videregående skole. Dette arbeidet har tatt mye av tiden til egenproduksjon av kunst, men på den andre siden har det gitt mye tilbake i form av mange interessante møter med elever og deres tanker og liv, noe som har hatt betydning for mitt eget arbeid som kunstner.
Hvorfor ble du boende der du bor?
Barn og familie er den viktigste grunnen til at jeg ble boende i Bergen. Etter studietiden reiste jeg noe, oppholdt meg i Danmark, før jeg vendte tilbake. Atelieret mitt og arbeidsmulighetene er jeg veldig fornøyd med, her jobber jeg i store formater.
Hva er det beste med miljøet og stedet?
Det er oversiktlig, selv har jeg gode arbeidsforhold, og at man kan jobbe for seg selv.
Hva savner du i det lokale kunstmiljøet?
Flere profesjonelle visningssteder, synliggjøring av billedkunst, styrking av offentlige innkjøp av kunst, samt muligheter for flere utsmykkingsoppdrag
Hva jobber du med for øyeblikket?
Jeg arbeider med malerier til separatutstilling på Galleri Langegården i Bergen, som åpner 1. februar 2025. Jeg ser fram til å presentere nye malerier produsert det siste året. Den får tittelen «Inn i det Blå» og har søkelys på kraften i fargen, oljemaleriet og det maleriske uttrykket, men også fragmenter av natur. I tillegg skal jeg vise glassarbeider som er produsert i samarbeid med kompetansen på glasskunstverkstedet S12. For meg er dette et nytt og spennende medium.
Jeg deltar på flere kollektivutstillinger, og mine malerier kan ses på utstillingen «Avkom» på Kunstgarasjen og på Galleri Vedholmen i januar.
Hvilke ambisjoner og planer har du for fremtiden?
Det er fremdeles mye å undersøke, så jeg vil gå enda dypere inn i arbeidet med fargens emosjonelle virkning, utforske ulike pigmenter og eksperimentere med teksturer. Jeg har mange bilder som er i prosess og som skal males; klar for interessante utstillinger og visningssteder, samarbeid og større prosjekter.
Til slutt: hvilken kollega av deg fortjener mer oppmerksomhet?
Inger-Johanne Brautaset er en kollega jeg setter stor pris på.
www.lillianpresthus.com