Linda Soh Trengereid

Navn:
Linda Soh Trengereid

Kommer fra:
Sotra

Bor:
Landås

Utdannelse:
Jeg gikk først to fantastiske år ved Kunstskolen i Bergen. Etter det tok jeg en Bachelor og Master i Kunst ved Kunst- og designhøgskolen i Bergen hvor jeg gikk ut i 2011.

Hva jobber du med?

Jeg jobber i hovedsak med maleri og tegning, men jeg liker å holde det åpent for å jobbe med andre teknikker og uttrykk også.

Hva inspirerer deg?

For meg kan inspirasjon komme fra hvor som helst og når som helst. Jeg kan komme på et prosjekt jeg vil gjøre når jeg tar oppvasken, går en tur, hører en lite original replikk i en gjennomsnittlig film, ser en ekstra fin scene i en yndlings TV-serie, hører på musikk, diskuterer med venner, leser avisen, hører på radio, går på en utstilling, surfer på nettet og så videre og videre og videre. Det kan være ting som ikke har noe direkte med kunst å gjøre men det kan like godt være det.

Hvordan vil du beskrive din kunst og ditt kunstnerskap?

Et tema som ofte går igjen i min kunstneriske praksis er identitet, knyttet opp mot både mennesker og steder. Jeg er opptatt av menneskers geografiske forflytninger og bosetninger, historisk og i dag. Jeg forsker på mental og fysisk kartlegging av ulike landskap eller steder med en ilagt betydning, og relaterer dette til migrasjon, reise og oppdagelseslyst. Jeg interesserer meg både for det mystiske, det absurde og det vitenskapelige. Jeg jobber ofte i serier med et felles utgangspunkt. Den siste serien jeg jobbet med tar for seg menneskets behov og metoder for å kartlegge verden rundt oss, fra globuser med sine skiftende landegrenser til Google Earths virkelighetsskildringer, sett gjennom ulike menneskers kameralinser og satellittbilder.

Med utgangspunkt i fotografier hentet fra Google Earth, plassert nøyaktig på 0 breddegrader, utforsket jeg ekvator.
En del av arbeidene i serien tar utgangspunkt i fotografier av ulike ekvatormonumenter verden over. Noen kan oppfattes som bombastiske og påkostede, mens andre absurde og til tider banale. Selv om den geografiske plasseringen ikke nødvendigvis kommer frem i selve motivet, kan man ane hvilken økonomi som ligger til grunn.

Hvorfor ble du boende i Bergen?

Etter jeg ble ferdig med Master i 2011, bestemte flere i klassen min seg for at de ville bli værende i Bergen. En gruppe av oss begynte å leke med ideen om å starte et nytt atelierfellesskap og i tillegg var flere av oss lystne på å eksperimentere med et visningsrom. Etter 1 år med frustrerende leting fant vi lokalet vi fremdeles holder til i og BLOKK ble opprettet. I tillegg må jeg si at jeg har mye familie og venner her og det har ikke akkurat skadet.

Hva er det beste med miljøet og byen?

Vel, her må jeg nok si det samme som sikkert mange andre har sagt før meg og som andre igjen fnyser av. Jeg liker at det er et såpass profesjonelt og variert kunstmiljø for å være en så liten by og jeg liker at folk er villige til å samarbeide og tør å initiere egne prosjekter.

Hva savner du i det bergenske kunstmiljøet?

Selv om det er veldig mye bra savner jeg av og til litt mer bredde i den profesjonelle kunsten som vises. Noe som heller ikke hadde skadet hadde vært et etablert, sosialt møtested for kunstnere generelt; billedkunstnere, musikere, skuespillere, regissører, forfattere, dansere. Egentlig en bar, ikke for kul, ikke for flashy, bare et bra sted med dype sofaer som innbyr til gode samtaler og brisne samarbeidsplaner. Kanskje jeg bare har lest for mange kunstnerbiografier, men det er en fin tanke. Og så hadde det vært fint med mer publikum til alle de forskjellige kunstprosjektene byen har å by på. Ofte føles det som om det for det meste er folk fra kunstmiljøet man ser på utstillinger. Jeg tenker vi har en jobb å gjøre med å slepe flere bergensere over dørstokken inn i galleriene og visningsrommene.

Hva jobber du med for øyeblikket?

I år er jeg så heldig at jeg har litt for mange jern i ilden, så det blir lite sommer på meg. I første omgang blir det å få ferdig et utsmykningsarbeid som skal på plass i Klostergarasjen til høsten før jeg skal jobbe mot en separatutstilling på LNM i januar. I tillegg til jobbing på atelieret er jeg involvert i den daglige driften og visningsprogrammet på BLOKK samtidig som jeg har noen andre produsentprosjekter på gang. Fra i år av har jeg også blitt prosjektleder for B-open som undergår noen nye forandringer. Vi kommer til å annonsere mer om dette før det skal gå av staben igjen til våren.

Hvilke ambisjoner og planer har du for fremtiden?

Ja, hva skal jeg si om det? Å kunne jobbe på heltid som kunstner hadde vært drømmen, med stadig nye prosjekter og utfordringer og tid til å angripe alt man vil. Gjerne med et nedbetalt studielån. Kjedelig, men sant.

Til slutt: hvilken kollega av deg fortjener mer oppmerksomhet?

Her kunne jeg nevnt i fleng, det skorter ikke på gode kollegaer med solide kunstnerskap. Men jeg velger Vegard Vindenes. Ikke bare fordi han er min samboer, men fordi jeg synes kunsten hans er bunnsolid og spennende. Den er utfordrende og utforskende og det er alltid interessant å følge med på hvilken ny vending den tar.