Linn Pedersen

Navn
Linn Pedersen

Kommer fra
Sortland

Bor
Akkurat nå bor jeg på Sortland

Utdannelse
2008-2009 MA, Fine Art, Central Saint Martins Collage of Fine Arts, London
2003-2006 BA Fine Art, Kunsthøyskolen i Bergen, spesialisering i Fotografi
2001-2003 Strykejernet Kunstskole, Oslo

Hva jobber du med?
Mitt foretrukne medium er fotografi, men jeg arbeider også med skulpturer, installasjoner og publikasjoner. Innimellom kuraterer jeg også én og annen utstilling.

Hva inspirerer deg?
Når noe som jeg trodde jeg kjente godt og vanligvis overser plutselig framstår på en ny og vakker måte.

Hvordan vil du beskrive din kunst og ditt kunstnerskap?
I bildene mine er det ofte gamle forbruksgjenstander, fartøy og bostrukturer jeg portretter. Landskapet de befinner seg i er ofte vel så framtredende som disse objektene, og de atmosfæriske forholdene ofte påtrengende. Jeg er på en måte en fotograf som har lyst til å være skulptør, og i utstillingssammenhenger viser jeg ofte bildene sammen med skulpturer i romlige installasjoner. Blant mine større prosjekter de siste årene kan jeg nevne Floor Arrangements (2012-15) hvor jeg fotograferte spraymalte leirklumper på ateliergulvet mitt, og Pupill (2016) som var et kombinert hagestudio og camera obscura i en botanisk hage i Kristiansand. Sistnevnte ble senere vist i overlyssalen på Kunstnerforbundet (2017) og er for tiden utstilt ved Fotografie Forum Frankfurt i utstillingen Ethereal, som er kommet i stand i forbindelse med det norske fokuset på bokmessen der i år. De siste årene har jeg arbeidet mye med ulike filtere og inverteringer av mellomformatbildene mine, slik som jeg for eksempel viste på utstillingen Captains Cabin på MELK i 2018.

Hvorfor bosatte du deg på Sortland?
Til nå har jeg egentlig aldri blitt boende på ett sted så veldig lenge. Jeg og min familie flyttet fra Berlin til Kristiansand i 2014 og bodde der i 5 år før vi nå har flyttet til Sortland hvor planen er at vi skal bli værende i 1 år.

Hva er det beste med miljøet og stedet?
I tillegg til at jeg har etablert meg i Kristiansand de siste årene, har jeg tilbrakt mye tid i hjemtraktene min i Vesterålen og Lofoten. Mye av produksjonen min og mine samarbeidspartnere befinner seg i Oslo. For meg er ikke miljøet nødvendigvis knyttet til stedet jeg befinner meg. Hvert sted har sine styrker, og landskapet jeg befinner meg i nå ligger mitt hjerte nært.

Hva savner du i det lokale kunstmiljøet?
Produksjonsmulighetene for arbeidene mine og mulighetene til å se andres utstillinger er jo selvsagt begrenset her. Samtidig finnes det mange gode prosjekter, som for eksempel LIAF og Martetta Jaukkuri Foundation. Det er også mange gode og hyggelige kunstnere bosatt i Vesterålen og Lofoten, som jeg setter pris på å ha kontakt med.

Hva jobber du med for øyeblikket?
Akkurat nå jobber jeg med nye verk til en gruppeutstilling på Henie Onstad Kunstsenter i februar 2020 og en soloutstilling på Galleri Golsa i Oslo i november. I tillegg har jeg så vidt begynt å jobbe med min tredje fotobok som jeg håper å ha ferdig til utstillingen på Golsa.

Hvilke ambisjoner og planer har du for fremtiden?
Jeg arbeider ikke med noen masterplan, annet enn at jeg ønsker å videreutvikle mitt fotografiske prosjekt, og balansere rastløshet med trygghet i kunsten og livet generelt.

Til slutt: hvilken kollega av deg fortjener mer oppmerksomhet?
Jeg vil trekke fram Marie Svindt. Hennes fotografiske prosjekt har lenge fascinert meg, og jeg ser fram til hennes kommende utstilling på NoPlace i Oslo neste år. Det er selvfølgelig mange andre av mine kolleger som også fortjener mer oppmerksomhet, særlig nå som avisanmeldelser og -omtaler av visuell kunst stadig minsker.