AVLYST: Trondheim 8. januar: Kunsten å bli sett

Kurs om kunst i sosiale medier (SoMe) og hvordan fange journalistenes interesse

Dato: Lørdag 8. januar
Tid: kl 12:00 – 15:30
Sted: Gymsalen på Lademoen kunstnerverksteder, fysisk oppmøte
For hvem: Kunstnere og små visningssteder
Påmelding: Send e-post til kurs@lkv.no innen 22. desember for å melde deg på.
Antall deltakere: Maks 30
Kursholder: Unni Irmelin Kvam

Er du kunstner eller arrangerer visninger av kunst? Da er du også kommunikatør! Påstanden kan føles drøy for mange, men faktum er at kunst trenger formidling for å nå et ønsket publikum.

Vi drømmer om at kunst skal skape banebrytende overskrifter i mediene og at Instagramkontoen skal bugne over med dedikerte følgere. Kan man tenke på tre ting på en gang: Kunst, sosiale medier (SoMe) og presse?

Dette kurset handler om hvordan du som kunstner eller visningssted enkelt og effektivt kan bygge og bruke en SoME-profil for å vise kunst og markedsføre det du brenner for.  Vi ser på hva som skal til for å gjøre pressen interessert i din kunst.

Uten å kommunisere din kunst, er det ingen som aner hva som skjer i ditt atelier eller galleri. Hva kan du gjøre med det?

Dette lærer man:

  • Mekanismer for effektiv kommunikasjon og markedsføring i sosiale mediekanaler, med hovedvekt på Instagram og Facebook.
  • Dialog: SoMe-kanalenes iboende vesen og kraft.
  • Hvordan bruke og bygge en god SoMe-profil.
  • Hvordan kan man jobbe for å få medieoppmerksomhet om kunsten.

Kursholder: Kommunikatør, historiker, forfatter og podkaster Unni Irmelin Kvam har i en årrekke jobbet med kommunikasjon for ulike kulturinstitusjoner som KODE, Universitetet i Oslo, Naturhistorisk museum og Vigelandmuseet i Oslo. I 2021 ble Vigelandmuseets Instagramkonto utpekt som «One to Watch» av New York Times. Hun deler sine beste triks for å skape en SoMe-profil, hvordan gå i dialog med følgere og skape en tone som gjør at man fortsatt får oppmerksomhet om det som er viktigst i verden: Kunsten.

Kurset er et samarbeid mellom VISP og Lademoen Kunstnerverksteder og er støttet av Trondheim kommune.