Ylve Thon

Navn: Ylve Thon

Kommer fra: Modum

Bor: Kristiansand

Utdannelse: KiB 1999-2001. KhiB Avdeling Kunstakademiet 2001-2005

Hva jobber du med?
Hovedsakelig jobber jeg med maleri. Hovedfokus er nok fargen, motivmessig skifter det mellom det abstrakte og det figurative. Men jeg har også gjort noen samarbeidsprosjekter med kunstnergruppa Kunstitusjon med installasjon og performance, og jeg har jobbet med foto, tegning og illustrasjon.
Det siste året har jeg jobbet med freskomaleri, noe som har opptatt meg veldig. Fresko appellerte til meg av mange grunner, først og fremst de maleriske. Fargene blir så vakre i fresko! Man kan sammenlikne det med akvarell, veggen trekker pigmentene inn i seg som et papir. Man kan jobbe sjiktvis, samtidig som alle feil blir stående. Kalkmaleri er en glemt teknikk, kanskje fordi den er så himla upraktisk. Man må finne seg en egnet vegg, en innendørsvegg som ikke er en yttervegg. Den må helst bestå av murstein og så er det ca 2 mnd. forarbeid på veggen før dagen man murer. Da jobber man direkte med pigmenter rørt ut i vann, mens kalken inne i den våte muren fungerer som bindemiddelet. Man har et vindu på ca 5 timer, før muren har tørket og pigmentene ikke lenger trekker inn i veggen. Hvis maleriet ikke ble bra, kan man hakke det ned og begynne på nytt, hvis ikke har man et arbeid som kan stå i 1000 år. Noe som ikke akkurat korresponderer med vår tid hvor vi river alt som er en tanke gammalt, for eksempel et regjeringsbygg som bare har stått 50-60 år.
Hvis man vil gå og se noe av det beste av nordisk fresko, anbefales Oslo Rådhus, Vigelands mausoleum, Thorvaldsens museum i København og Stockholms stadshus.
Årets nye materiale i 2020 er aluminium, jeg jobber med en utendørsutsmykking. Oppsummert; jeg liker å prøve nye ting og eksperimentere!

Hva inspirerer deg?
Jeg ser på Bonderøven på dr.dk. Elsker å lære om kalkpuss og vindusrestaurering til laft i gamle hus, kort sagt materialkunnskap. Ellers ser jeg mye film og leser mye, fagbøker, tidsskrifter, romaner, aviser osv. Jeg liker å gå nerdete til verks, særlig om pigmenter. Lese, studere, teste ut med forskjellige bindemidler, analysere, plukke fra hverandre. Når jeg reiser og ser kunst, blir det alltid en miks av gammelt og nytt. I desember var jeg i København og så Bjork, det var stor kunst! Neste dag: marmorbonanza i Glyptoteket.

Hvordan vil du beskrive din kunst og ditt kunstnerskap?
Jeg er maler, har vært det siden starten, det er maleriet jeg ikke blir lei av. Falt for materialiteten i det som jeg bare elsker. Samtidig greier jeg ikke la være å prøve ut alt mulig annet.
Hvis jeg skal trekke frem noen arbeider som har vært viktige for meg vil jeg trekke frem Ukiyo-e, fra separatutstillingen jeg hadde på Galleri Langegården i Bergen i 2009. Den utstillingen var veldig viktig for meg på det tidspunktet, det kjentes som ting løsna litt etter en litt treg start på kunstnerlivet. På den tiden begynte jeg å jobbe med olje på pleksiglass og bruke begge sider av pleksiglasset, for å få et tredimensjonalt og mer uforutsigbart resultat.
Ellers er natt et arbeid som betyr noe for meg, det malte jeg da jeg hadde sagt opp jobben på Agder Kunstsenter (AKS) og ville satse på kunst igjen – landskapsserien som fulgte hadde jeg det veldig gøy med å jobbe med. Jeg vil også nevne Blått og svart som er som er et verk som fikk meg både ut i fargene igjen og opp i størrelse. Også fordi det ble min første utsmykking, som jeg monterte i 2018 på en videregående skole i Byremo.

Hvorfor ble du boende i Kristiansand?
Jeg er vokst opp på bygda, Åmot i Modum med Blaafarveværket som nærmeste nabo. Utstillingen med Sigrid Hjertèn og Isak Grünewald i 1996 er stor skyld i at jeg ble maler. Senere bodde jeg 12 år i Bergen, noe jeg for så vidt godt kunne ha fortsatt med. Nå bor jeg i Kristiansand, litt tilfeldig, fordi jeg giftet meg med en sørlending. Vi arvet en gammel gård her og har mye plass å boltre oss på, noe som er fint siden vi har fått to gutter. Da vi overtok gjorde jeg om den gamle finstua til atelier og for tida fungerer det fint!

Hva er det beste med miljøet og stedet?
Da vi flyttet hit til Kristiansand var det også fordi jeg hadde fått jobb som daglig leder ved AKS. Det var skikkelig interessant og lærerikt! Men etter noen år kom jeg til at det ikke var mulig å kombinere en sånn jobb med kunstnerskapet mitt pluss to barn, noe måtte vike. Nå har jeg mindre lønn, men mer tid og mer frihet i min egen arbeidsdag.

Det beste med miljøet her var at det var veldig lett å komme inn i når jeg kom flyttende hit, masse hyggelige folk det var lett å bli kjent med. Kristiansand kommune er gode på å legge til rette for kunstnere. Da Odderøya, et tidligere militært område midt i byen ble åpnet opp ble alle byggene gjort om til atelierer og verksteder med billig leie. Dette har så gjort at flere kunstnere kommer flyttende hit og miljøet er generelt ganske åpent for initiativer.
Siden har jeg også vært styreleder i NBK-Agder i en periode. Der jobbet jeg med kunstnerpolitikk med lokalt tilsnitt. Noe av det jeg syns var aller mest gøy å jobbe med var Kunst/Film, et samarbeid mellom Cinemateket i Kristiansand, NBK-Agder, Agder Kunstsenter, Kristiansand Kunsthall m fl, som jeg var med på å starte opp. Vi har satt opp filmer med kunstrelevans på Cinemateket ca 4 ganger i året, vi har holdt på siden 2015 og hvis alt går som det skal fortsetter vi inn i 2020!
Ellers vil jeg trekke fram det lille utestedet Vaktbua, som er navet i det alternative utelivet. Konserter, bra DJs, av og til utstillinger, performance og artist in residence; åpenhet for all slags forskjellige uttrykk.

Og Kristiansand Kunsthall, stjerna på laget! Høyt nivå på lokalene, veldig gode og varierte utstillinger og et møtested for den lokale kunstscenen. Kort sagt, Kristiansand er ganske bra!

Hva savner du i det lokale kunstmiljøet?
Kanskje et skikkelig fellesverksted? Vi hadde Makerspace, men det gikk konk. Flere private galleri av en viss standard hadde vært fett. Jeg har ikke egentlig lyst til å kritisere, det er ganske bra her, jeg har heller lyst til å oppfordre flere til å engasjere seg, til å bidra med noe selv.

Hva jobber du med for øyeblikket?
En større utendørsutsmykking i aluminium, som skal være ferdig høsten 2020. Et portrett av Jens Bjørneboe for Kilden kulturhus. Jobber fortsatt litt med kunstpolitikk med NBK-Agder. Holder på med en maleriserie, har noen års perspektiv på den. Jeg var heldig og fikk ettårig arbeidsstipend fra fylket for 2020, så det blir mye tid på atelieret.

Hvilke ambisjoner og planer har du for fremtiden?
Til våren reiser jeg til Italia i noen uker for å jakte etter mer fresko! Jeg har ambisjoner om å utføre freskomaleri, helst som en permanent utsmykning et sted. Jo større jo bedre. Leter etter en murernerd som er gal etter kalkpuss og andre kunnskapsrike folk jeg kan lære noe av.

Til slutt: hvilken kollega av deg fortjener mer oppmerksomhet?
Jo R. Abusland! God venn, kunstnerkollega og multikunstner, helt unik både som person og som kunstner =)